Przewodnik po tym, co robić, a czego nie robić, ucząc dzieci online

4 czerwca 2022

Niezależnie od tego, czy jesteś korepetytorem języka angielskiego, przedmiotów ścisłych, matematyki czy innego przedmiotu, nauczanie młodych uczniów przez Internet może być świetną zabawą i dawać ogromną satysfakcję. Jednak bez względu na to, jak duże doświadczenie w nauczaniu online posiadasz, młodsi uczniowie mogą być trudni do opanowania, gdy w ich domu jest tak wiele czynników rozpraszających.

W tym przewodniku poznasz kilka strategie nauczania online i najczęściej popełniane błędy. Podzielimy się także szeregiem wskazówek, które pomogą Ci jak najlepiej wykorzystać zajęcia.

Jak uczyć dzieci online

Oto pięć rzeczy, które powinieneś zrobić, aby skutecznie uczyć dzieci online.

Zajrzyj na stronę .

1. Jasne wytyczne

Wielu nauczycieli zastanawia się, jak skutecznie uczyć dzieci online. Podobnie jak w klasie fizycznej, dzieci potrzebują zasad i granic. Należy przedstawić uczniom i ich rodzicom jasny zestaw wytycznych, który pomoże im zrozumieć oczekiwania.

Dobrym pomysłem jest wspólnie opracować kodeks postępowania. Pomoże to uczniom zrozumieć, dlaczego pewne zachowania są lub nie są akceptowane w klasie internetowej.

Wytyczne mogą zawierać informacje o tym, czego uczniowie potrzebują na każdą lekcję, o używaniu kamery i mikrofonu, ustawieniach bezpieczeństwa, zadaniach domowych i innych rzeczach, które pomogą w sprawnym przebiegu zajęć.

2. Zaangażuj rodziców

Rodzice mogą być wielkim sprzymierzeńcem w nauce online. Nie wszyscy jednak znają najlepsze sposoby wspierania swoich dzieci. Zacznij od ustalenia, w jakim stopniu rodzice chcieliby być zaangażowani:

  • Czy chcieliby być obecni podczas lekcji?
  • Czy mają być w pobliżu i być dostępni w razie potrzeby?
  • W jaki sposób będziemy się z nimi komunikować na temat postępów dziecka?

Podejmij te decyzje i Przed pierwszą lekcją należy podjąć te decyzje i ustalić odpowiednie kanały komunikacji.. Jeśli to możliwe, Przedstaw rodzicom sugestie co mogą zrobić, aby zoptymalizować proces uczenia się dziecka i jego doświadczenia podczas lekcji.

Na przykład, rodzice mogą upewnić się, że uczeń ma wszystko, czego potrzebuje i jest gotowy do rozpoczęcia lekcji na czas.

3. Bądź przygotowany

Upewnij się, że masz wszystko i mieć wszystko przygotowane przed rozpoczęciem lekcji. Wszystkie zasoby cyfrowe należy umieścić w folderze z datą lekcji. Jeśli korzystasz z zasobów internetowych, dołącz również dokument z listą linków. W ten sposób szybko i łatwo będzie można znaleźć wszystko, co jest potrzebne.

Jeśli planujesz udostępnić prezentację za pomocą funkcji współdzielenia ekranu, otwórz ją w nowym oknie przed lekcją, aby ułatwić do niej dostęp. Potem wystarczy już tylko udostępnić to okno uczniom.

Zaleca się również planowanie działań zapasowychzwłaszcza jeśli planuje się korzystanie z narzędzi zewnętrznych. Jeśli to możliwe, należy przygotować kopię offline materiałów, które będą wykorzystywane, i przesłać je uczniom lub ich rodzicom, a także tym, którzy mogą mieć problemy z łącznością. Bardzo pomocne może być także posiadanie w pobliżu biurka małej tablicy, z której można korzystać w przypadku, gdy udostępnianie ekranu nie powiedzie się!

4. Spraw, by lekcje były interesujące

Starsi uczniowie mogą poświęcić więcej czasu na ćwiczenia lub dyskusję, natomiast w przypadku klas dla młodszych należy zaplanować wiele różnych zajęć. Ważne jest, by zróżnicować dynamikę na różnych etapach lekcji Ważne jest też, by na różnych etapach lekcji zmieniać dynamikę zajęć i organizować kilka żywych form aktywności, takich jak piosenki i gry TPR (Total Physical Response).

Jeśli zauważy się, że uczniowie stają się niespokojni, należy zachęcić ich do wstania z miejsc, dając im do wykonania jakieś zadanie fizyczne. Może to być taniec przy piosence, odnalezienie jakiegoś przedmiotu w pokoju, a nawet szybka przerwa w pracy umysłowej, np. gwiezdne podskoki.

Oprócz wesołych, żywych zajęć ważne jest także, by uczniowie mieli czas na wyciszenie się i skupienie. Spokojniejsze zajęcia, takie jak rysowanie, mogą pomóc uczniom w przyswojeniu nowego języka. Dlatego w nauczaniu dzieci przez Internet warto uwzględnić takie czynności, jak dyktanda rysunkowe, tworzenie przez uczniów własnych słowniczków obrazkowych lub minisłowniczków.

5. Wykorzystaj materiały wizualne i rekwizyty

Innym sposobem na utrzymanie wysokiego poziomu zaangażowania jest wykorzystanie atrakcyjnych materiałów wizualnych i rekwizytów. Można pokazywać uczniom prawdziwe przedmioty i zdjęcia lub używać kukiełek, by przyciągnąć ich uwagę.

Niektórzy uczniowie mogą mieć trudności ze zrozumieniem, co mają robić w klasie internetowej, zwłaszcza jeśli instrukcje są przekazywane ustnie. Przygotuj slajdy z prostymi instrukcjami krok po kroku, pokazując uczniom tylko jeden krok na raz. Wspólnie wykonajcie przykład, korzystając z narzędzia do robienia notatek w programie do prowadzenia zajęć online.

Podobnie należy postępować z kluczami odpowiedzi - wyświetlać odpowiedzi do zadania jedna po drugiej w trakcie ich sprawdzania, aby ułatwić uczniom sprawdzanie odpowiedzi w czasie rzeczywistym. Teraz, gdy masz już wszystko, co powinieneś robić, przyjrzyjmy się pięciu typowym błędom, których należy unikać, ucząc dzieci online.

Nie należy

1. Wprowadzać zbyt wielu zmian

Dzieci potrzebują rutyny i zasad, które zapewnią im poczucie bezpieczeństwa w klasie internetowej.. Częstym błędem dydaktycznym jest stosowanie każdego dnia innej procedury. Innym błędem jest wprowadzanie zbyt wielu nowych zajęć - w takim przypadku młodsi uczniowie mogą poczuć się przytłoczeni.

Zamiast tego, staraj się rozpoczynać i kończyć lekcję, stosując proste procedury. W zależności od wieku uczniów może to być piosenka, zadanie im jednego lub kilku pytań dotyczących ich życia lub szybka gra przypominająca tematy poruszane na poprzedniej lekcji.

Ta sama zasada dotyczy narzędzi technicznych. Istnieją setki wspaniałych narzędzi, ale starajmy się ograniczyć ich liczbę w przypadku młodych uczniów. Zanim poprosimy uczniów o samodzielne korzystanie z danego narzędzia, należy się upewnić, że wszyscy są zaznajomieni z jego działaniem. Jeśli zadanie jest przeznaczone do wykonania w domu, należy dostarczyć rodzicom instrukcję obsługi lub instrukcję rozwiązywania problemów.

2. Za dużo gadania!

W klasie internetowej łatwo jest przesadzić z czasem przeznaczonym na rozmowę z nauczycielem (Teacher Talking Time - TTT)! Wielu nauczycieli online czuje, że musi wypełniać swoim głosem każdą niezręczną ciszę. Może to być jednak przytłaczające dla uczniów, a nawet może spowodować, że się wyłączą.

Upewnij się, że stwarzać uczniom wiele okazji do wypowiadania się i interakcji między sobą. Jeśli w klasie jest grupa uczniów, można im zlecić pracę w parach lub w grupach.

W przypadku zajęć indywidualnych należy dać uczniom dać uczniowi wystarczająco dużo czasu do namysłu, zanim zacznie oczekiwać odpowiedzilub wypełnić ciszę kolejnym pytaniem lub podpowiedzią. Jeśli masz z tym problemy, spróbuj użyć minutnika w telefonie (najpierw wycisz go!), aby odliczał czas do dziesięciu sekund, zanim zaczniesz odpowiadać na pytania lub zadawać kolejne pytania.

3. Planuj czasochłonne działania

W środowisku online nasza uwaga jest jeszcze krótsza niż w klasie fizycznej. Zaplanuj krótkie, angażujące ćwiczenia, które wymagają wkładu uczniów Planuj krótkie, angażujące ćwiczenia, które wymagają wkładu uczniów i wykorzystują różne media: audio, wideo, tekst i obrazy.

Należy podzielić lekcję na etapy tak, by uczniowie wykonywali różne rodzaje ćwiczeń. Na przykład:

  • Uczniowie oglądają krótki film na temat, który ich interesuje.
  • Następnie rozwiązują zadanie Kahoot quiz na ten temat.
  • Następnie wspólnie tworzą listę pytań, używając Google Jamboard.
  • Na koniec uczniowie dzielą się na grupy, w których dyskutują nad pytaniami - w klasach indywidualnych można też wspólnie poszukać odpowiedzi na dany temat.

Jeśli uczniowie mają przeczytać obszerny tekst, spróbuj podzielić go na części. Każdą część należy umieścić na nowym slajdzie i dodać do niej obrazy i diagramy, które pomogą podkreślić główne idee tekstu. Pokazuj każdy slajd po kolei i zadawaj pytania sprawdzające rozumienie tekstu, aby upewnić się, że uczniowie nadążają za jego treścią.

4. Ograniczanie się do starych sposobów

Nauczanie online pozwala na zastosowanie wielu różnych metod nauczania, dlaczego więc trzymać się tradycyjnych metod? Weźmy na przykład ocenę. Istnieje wiele sposobów, w jaki można oceniać postępy uczniów w klasie internetowej.

Warto skorzystać z szerokiego wachlarza dostępnych narzędzi cyfrowych, takich jak Kahoot czy Flipgridi włączyć je do ciągłego oceniania kształtującego.

Uczniowie mogą zaprezentować swoją wiedzę na wiele sposobów, w tym w formie audio i wideo, a także w formie pracy pisemnej.

5. Zapomnij, że uczniowie są ludźmi

Łatwo jest stracić osobisty kontakt z uczniami, gdy jest się po drugiej stronie ekranu. Czasem trudno jest dostrzec całe dziecko, gdy widzimy tylko twarz w małym okienku na ekranie.

Należy pamiętać, że podczas lekcji uczniowie mogą mieć wokół siebie wiele czynników rozpraszających, które mogą wpływać na ich zachowanie i postępy w nauce. Pomocne jest przypominanie uczniom i ich rodzicom o tym, jak ważne jest ciche miejsce do nauki.ale musimy też zrozumieć ich sytuację.

Należy regularnie sprawdzać, co się dzieje z każdym uczniem w trakcie lekcji i dać im znać, że jesteś dostępny i gotowy, by pomóc im we wszystkim, czego potrzebują.

Dowiedz się więcej o nauczaniu dzieci online

Nauczanie dzieci może być trochę trudnym zajęciem, ale może też być świetną zabawą! Skorzystaj z naszych wskazówek, aby zapewnić swoim młodszym uczniom jak najlepsze warunki do nauki online.

Jeśli przygotujesz ciekawe zajęcia na odpowiednim poziomie, podzielisz się swoimi oczekiwaniami z uczniami i rodzicami oraz postarasz się stworzyć pozytywną atmosferę w swojej klasie, Twoi uczniowie będą na dobrej drodze do sukcesu.

Więcej porad i wskazówek dotyczących zdalnego nauczania dzieci znajdziesz w naszym artykule: 8 wskazówek, jak uczyć dzieci angielskiego online.

Autor

Olga Polak

Redakcja sudowia.com.pl

To może Cię zainteresować